Politica

LUMINILE (SI UMBRELE) CENTENARULUI Politica a subminat ultimele valori nealterate (I) – Politica – Ziarul BURSA

Loading...

       Reputatul istoric Ioan Aurel Pop, preedintele Academiei Romne, ne-a fcut onoarea de a ne acorda un interviu pe tema Anului Centenar, a luminilor i umbrelor lui, ntre cele din urm numrndu-se provocrile eternizate ale unor fore revanarde, att din vestul imediat al Romniei, ct i, evident, din rsritul ei, dar i excrescenele lor din interiorul instituiilor i a societii romneti. Despre acestea, profesorul Ioan Aurel Pop consider c „unele grupri romneti de intelectuali subiri urmresc mai mult profitul personal prin publicaii ocante, la edituri cu scop primordial lucrativ i mai puin soarta culturii i a societii noastre. Astfel, n timp ce unii romni se ocup de propaganda proprie, de imaginea proprie i a firmelor lor culturale, n afara Romniei nfloresc campanii foarte bine organizate ale propagandei, inclusiv ale propagandei antiromneti. Noi, romnii, suntem din acest punct de vedere «privilegiai», pentru c avem o propagand antiromneasc intern, fcut de unii dintre noi, i una extern, fcut mai ales de anumii aliai ai notri din NATO i UE”.
       Cum dup anul de srbtorire a Centenarului Marii Uniri urmeaz aniversarea Tratatului de la Trianon – pentru care se pregtete asiduu ara vecin, Ungaria -, istoricul Ioan Aurel Pop ne reamintete c „Trianonul nseamn pentru Romnia un singur lucru major: recunoaterea pe plan internaional a deciziei istorice de la Alba Iulia, luat de poporul romn, n conformitate cu nivelul atins de democraia vremii i cu dreptul popoarelor de a-i decide singure soarta”. Academicianul ne mai asigur c exist modaliti de ndreptare ale unor disfuncionaliti ale sistemului educaional (i nu numai) i c „Academia st alturi de toate instituiile i forele care urmresc pstrarea i consolidarea valorilor romneti, ca parte a valorilor universale”.

 

     *  (Interviu cu istoricul Ioan Aurel Pop, rectorul Universitii Babe-Bolyai i preedintele Academiei Romne)
     
     Victor Roncea: Cum apreciai trivializarea spaiului public i aducerea acestui limbaj n mijlocul cetii, pe toate televiziunile, chiar cu susinerea deschis i extrem de vocal a unor intelectuali, cobori la limbajul pe care romnii de odinioar l puteau auzi doar n gropile de gunoi ale oraului?
     Academician Ioan Aurel Pop: Fenomenul ine, cred, de „beia” de libertate care i-a cuprins pe romni dup 1989. Frustrrile acumulate n vremea celor peste patru decenii de comunism (de toate felurile, de la internaionalismul proletar pn la naionalism) i-au mpins pe romni la tot felul de excese. Or, libertatea – ca orice lucru omenesc – nu este absolut, ci este limitat de felurite reguli ale modului de a tri n comunitate. Dezlnuirile triviale de dup 1989 s-ar fi putut potoli i echilibra dac societatea noastr nu ar fi fost lovit de o calamitate teribil: degradarea colii romneti la niveluri greu de imaginat, urmat de scderea brusc a nivelului de cultur general. n timp ce, sub comunism, coala era un etalon de via, majoritatea romnilor fiind educai la lumina dictonului „ai carte, ai parte!”, dup 1989 a biruit proverbul „care pe care” n orice condiii, dar fr educaie.
     Au ieit n prim plan „mecherii”, agramaii, „bieii detepi”, mbogiii peste noapte etc. Azi, romnii nu mai tiu carte, nu mai tiu dac goticul este un stil sau un material de construcie, confund iluminismul cu iluminatul, dar njur birjrete, se ascund dup iniiale sau dup pseudonime, dau sentine, i judec pe savani, confund academia de poliie cu Academia Romn. Cnd urmresc comentariile unora de la finalul unor articole m nfiorez, pentru c vd cum se revars gratuit valuri de ur endemic, exprimate licenios i agramat, cum sunt terfelii oameni de onoare ai acestei ri, cum indivizi care se numesc „nimeni” njosesc personaliti ale culturii etc. Remediul este cunoscut: educaia serioas, din familie i din coal! O guvernare care nu pune accent pe educaie, pe cultur, pe cercetare, pe sntate culege roadele groaznice despre care vorbim.
     Victor Roncea: Pentru a ne axa pe luminile (i umbrele) Centenarului, v rog s mi spunei n primul rnd care este prerea dumneavoastr despre sigla cu care s-a promovat acest an – „ROMANIA-100” – din care lipsete noiunea Marii Uniri i care a creat confuzie n rndurile generaiilor fragede, ajunse s cread c Romnia a mplinit anul acesta 100 de ani. Chiar i un renumit intelectual public, fost ministru al nvmntului n vremea lui Ion Iliescu i Petre Roman, a afirmat c el este „mai btrn dect Romnia”. De asemenea, imaginea Romniei Mari, cea pe care cu adevrat o aniversm, a lipsit cu desvrire din spaiul public. Cum putem remedia aceast confuzie?
     Academician Ioan Aurel Pop: Am mai spus c „Romnia-100” este o formulare cel puin nefericit! Eu nu neleg cum se fac aceste lucruri de mare impact n societate fr o minim consultare. Se poate ca unii s cread c istoricii nu sunt buni de nimic i nici nu sunt cnd e vorba, de exemplu, de tehnologia construciei de autostrzi, dar atunci cnd este vorba de istorie … Cum s spui, s sugerezi sau s scrii c Romnia are 100 de ani, cnd Romanii (Valahii) sau ri Romneti avem atestate de circa un mileniu? C aceste Romanii sau ri Romneti s-au unit relativ trziu (dup 1859) – ca i mulimea de ri italiene sau de ri germane – este cu totul altceva! Pe bun dreptate, anumii reprezentani ai unei naiuni vecine – mai mult orgolioase dect mari – au zis c Romnia are 100 de ani, iar ara lor 1000 de ani! i nu pot fi blamai, pentru c noi ne-am fcut-o singuri. Iar acel intelectual respectabil nu este istoric, ci filosof, altfel ar fi fcut necesara corecie. Din asemenea limitri ale existenei noastre ca stat, muli seamn vnt pentru ca noi s culegem furtun, iar noi ne lsm cu laitate, nvluii n ignoran, n btaia vntului. Eu nici nu a cultiva n spaiul public cu insisten „Romnia Mare”, dect ca pe o mare mplinire istoric. Acea Romnie nu mai exist (de exemplu, n Bucovina nordic proporia romnilor a ajuns sub 20%), iar n Cadrilater este aproape inexistent) i noi, contemporanii, nu trebuie s ne concentrm asupra ei, ci asupra a ceea ce avem astzi i nu tim s chivernisim bine. Avem o ar de mrimea Regatului Unit al Marii Britanii i Irlandei de Nord i ne purtm cu ea de parc ar fi o parte din deertul african!
     Victor Roncea: Anul Centenar al Marii Uniri aproape a trecut i nu putem reine multe manifestri i realizri notabile. Dac au fost, acestea au fost mai curnd aciuni particulare sau ale unor grupuri profesionale dedicate istoriei rii, fr sprijinul statului. Dumneavoastr ce cunotin avei de astfel de aciuni? i unde a fost statul romn n toat aceast perioada?
     Academician Ioan Aurel Pop: n anul Centenarului Marii Uniri, statul romn s-a pierdut n certuri sterile, n scandaluri interminabile, n acuze nefondate, n compromiterea intelectualitii i n subminarea ultimelor valori care mai rmseser nealterate. S-au dat pensii prefereniale, s-au vnat plagiatori i securiti (reali i imaginari), s-au promovat n funcii de conducere cele mai incompetente personaje i au fost descurajai toi aceia care, cu bun credin, ncercau s schimbe ceva n bine. ntre timp, n ar, s-au tiat pdurile, s-au poluat natura i cultura, au proliferat manelele, s-au ruinat drumurile i cile ferate i, colac peste pupz, s-au apucat unii, dup ureche, de Centenar. Au fost, fr ndoial, i iniiative bune, sincere i necesare n acest sens. Am vzut simpozioane decente, urmate de volume substaniale, am vzut busturi i statui bine fcute i bine amplasate, am vzut elevi dui la locurile memoriei noastre de ctre ghizi i profesori bine pregtii, dar, evident, am vzut i mult improvizaie, mult amatorism, mult kitsch, multe aciuni bifate „ca s fie”. Statul a dat i bani pentru programe serioase (roadele lor nu se vd nc toate), dar a dat i unor pretinse „entiti majore” care profaneaz spaiul nostru cultural, a dat i unor protocroniti notorii, a dat i unor ONG-uri improvizate i s-a codit s dea unor instituii solide i verificate de sute de ani …
     Victor Roncea: Spre deosebire de degringolada organizat care a fost indus n instituiile statului responsabile de aniversarea Centenarului, Ungaria finaneaz o Comisie Trianon 100 care se ocup sistematic cu rspndirea n limbi internaionale a unor studii revizioniste cu privire la Tratatul de la Trianon. Astfel de opinii am ntlnit i n presa de limb romn din Romnia; mi aduc aminte de un articol din publicaia „Revista 22” a Grupului pentru Dialog Social n care se vorbea despre „injustul Tratat de la Trianon” i „mitul Unirii de la 1 decembrie 1918”. Cum poate contracara Romnia, sau mcar Academia Romn, o astfel de propagand antiromneasc i ce prere avei de aceast campanie de „demitizare” dus cam de aceleai grupuri de interese de ani de zile? Considerai c exist o propagand organizat att de la vestul apropiat ct i de la estul Romniei?
     Academician Ioan Aurel Pop: Ungaria are o experien a propagandei de model european mai veche dect a noastr cu cel puin dou secole i, firete, mult mai subtil organizat. Ungaria nu anun niciodat cu surle i trmbie ceea ce vrea s ntreprind n domeniul promovrii intereselor sale, ci o face mai nti. Iar atunci cnd reuita este sigur, statul vecin iese la ramp cu „artileria grea” bine instruit i bine ntreinut. Ungaria nu face serate dedicate evenimentelor sale la ambasade sau numai la ambasade, ci n mari universiti, n muzee, biblioteci celebre, n fundaii i asociaii, n sli celebre din rile unde are interese de aprat. Ungaria nu duce (numai) istorici unguri s in conferine despre „adevrurile” sale, ci cointereseaz profesori i cercettori strini s fac asta. Ungaria nu public lucrri n limbi strine despre „geniul maghiar” la edituri ungureti i nu le trimite ambasadelor s le promoveze, ci pltete edituri de cel mai nalt prestigiu, din SUA, Anglia, Frana, Germania etc., s fac asta. Ungaria nu strig sus i tare c ungurii i-au nvat pe germani nemete i c ungurii au inventat scrisul nainte de sumerieni sau c sub Cmpia Panonic sunt tuneluri abisale care conduc la Atlantic ori n centrul pmntului – cum facem noi cu dacii i cu tracii notri, cu tbliele de la Trtria ori cu peterile din Bucegi -, ci lucreaz exclusiv cu profesioniti, care tiu s promoveze tiinific anumite realiti sau s dea aparen tiinific unor mituri naionale. Noi, n schimb, dincolo de toate stngciile, ne autoflagelm i nu recunoatem nici realitile evidente care ne-au marcat. Grupul de Dialog Social i Revista 22 s-au axat n parte, sub pretextul corectrii exagerrilor din vremea dictaturii comuniste, pe negarea unor evidente valori romneti. Eu sunt cel dinti care combat discursul encomiastic despre Romnia Mare, dar de aici i pn la condamnarea Trianonului este distan lung. Prin Tratatul de la Trianon, marile puteri ale lumii au recunoscut dreptatea noastr istoric, visul de a crui jale „ne-au rposat moii i prinii”, cum ar zice Goga. Atunci, la 1918-1920, a fost o aproape deplin armonie ntre voina de unire a romnilor i voina marilor puteri de a consfini o nou arhitectur politic internaional. Dect s deplngem soarta Ungariei, mai bine ne-am ocupa de noi i de necazurile noastre. Doar c, unele grupri romneti de intelectuali subiri urmresc mai mult profitul personal prin publicaii ocante, la edituri cu scop primordial lucrativ i mai puin soarta culturii i a societii noastre. Astfel, n timp ce unii romni se ocup de propaganda proprie, de imaginea proprie i a firmelor lor culturale, n afara Romniei nfloresc campanii foarte bine organizate ale propagandei, inclusiv ale propagandei antiromneti. Noi, romnii, suntem din acest punct de vedere „privilegiai”, pentru c avem o propagand antiromneasc intern, fcut de unii dintre noi, i una extern, fcut mai ales de anumii aliai ai notri din NATO i UE. Academia Romn are un program bine articulat de promovare a valorilor romneti, de srbtorire a Centenarului, de publicare a unor lucrri n limbi de circulaie internaional etc., dar nu poate face singur ceea ce se cuvine. Pentru toate acestea, este nevoie de o anumit coordonare la nivel naional, iar aceast coordonare nu exist sau este extrem de firav.
     Victor Roncea: Anul Centenar merge mai departe, spre srbtorirea Trianonului. Cum ne pregtim pentru aceast mare aniversare?
     Academician Ioan Aurel Pop: Tratatul de la Trianon a mai fost un pretext de atacare a intereselor romneti i a istoriei romnilor i cu alte prilejuri. n disputa istoric dintre cele dou ri, este clar c dreptul istoric a devenit un subiect caduc. Dac unii dintre factorii de rspundere din ara vecin vor relua argumente din arsenalul de acum 100 de ani, nu vor beneficia de atenia lumii civilizate. Aceste argumente erau de genul: geniul civilizator al maghiarilor n Europa Central-Orient5al i n „Bazinul Carpatic”; dreptul Ungariei asupra unor pmnturi i popoare stpnite de un mileniu; napoierea slavilor i romnilor n raport cu maghiarii; migraia trzie i ascuns a romnilor din Balcani spre regiunile transilvane; caracterul pastoral al romnilor; incapacitatea romnilor de a administra Transilvania etc. Asemenea idei cu vdit caracter rasial, discriminatoriu i jignitor nu au ce s caute n disputele Europei contemporane. n Transilvania actual (luat n sens larg) circa trei sferturi din populaie este de etnie romneasc, maghiarii reprezentnd cam 16-17% din populaia total a provinciei. Membrii Academiei Romne s-au strduit mereu s prezinte obiectiv aceste date privitoare la Transilvania. Firete, n focul disputelor acute din vremea celor dou rzboaie mondiale i din timpul regimului de dictatur comunist, spiritele s-au mai ncins, iar sentimentele au dominat raiunea de ambele pri. Aniversarea Trianonului – cu toate stngciile romnilor – nu va putea schimba lumea i nici realitile din Transilvania. Este evident c statul romn trebuie s vegheze mereu la respectarea drepturilor minoritilor, la respectarea drepturilor omului n general, fr de care nu se poate construi o Europ a viitorului. Iar Trianonul nseamn pentru Romnia un singur lucru major: recunoaterea pe plan internaional a deciziei istorice de la Alba Iulia, luat de poporul romn, n conformitate cu nivelul atins de democraia vremii i cu dreptul popoarelor de a-i decide singure soarta.
     Restul rmne doar propagand nostalgic, bun de studiat de ctre sociologi, politologi, psihologi.
     
     
     A consemnat VICTOR RONCEA
     
     (VA URMA) 

Join the LARGEST XXX Cam Site

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.